Een vraag die vaak terugkomt bij auteurs die hun eigen boek willen uitgeven – maar ook bij uitgeverijen die de stap overwegen naar het uitgeven van e-boeken – hoe zorg ik ervoor dat mijn boek goed verkoopt online?

Goede vraag, nietwaar? In de boekwinkel kun je winkeliers overtuigen om jouw boek op een tafel neer te leggen, met een grote pijl erboven "hier moet u wezuh!" Dat werkt online helaas niet. Online winkels lijden aan een cruciale paradox: een eindeloos assortiment en maar minimale etalageruimte. Mede daarom komen consumenten op een andere manier tot hun aankoop. Het is wel aardig om hier even op in te gaan, omdat deze route van belang is voor de marketing-insteek. Hoe vindt een consument een boek bij, zeg, bol.com?

  1. Gericht zoeken. Veruit de meestgebruikte route. De klant zoekt gericht naar een ISBN, titel, auteur of kernwoord. 
  2. Op aanraden van (Facebook-) vrienden of – in mindere mate – authoriteiten zoals recensenten.
  3. Via de recommendation engines van de online retailers. "Klanten die x kochten kochten ook y." Top 10(0)(0) lijstjes in de verschillende genres.

​Als we dus weinig invloed meer hebben op de winkeliers, moeten we de klant zelf direct bij zijn lurven pakken. Dat is meteen één de meest in het oog springende kansen van de shift to digital voor zowel auteurs als uitgevers. Steeds meer tussenpartijen vallen weg tussen de producent van een medium en zijn publiek. Een auteur die bij de pinken is heeft lang niet altijd meer een uitgever "nodig" om zijn werk aan de man te brengen. Het bereiken van de klant is niet meer de verantwoordelijkheid van de retailer, maar steeds meer van auteur en uitgever. 

Hoe dan? Een lijstje van stappen die in mijn ervaring het verschil kunnen maken tussen succes en falen.

1. Wees zorgvuldig met metadata. 
Zorg ervoor dat je alle relevante metadata invult. Niet alleen bij het distributieplatform, maar ook in je e-boek zelf. Ik zie regelmatig e-boeken voorbijkomen die alleen de minimale informatie meekrijgen. Niet slim. Je weet niet waar je boek morgen te vinden is, en wellicht maakt de winkelier van morgen wel veel meer gebruik van de meta-informatie die in het e-boek zelf is vervat. Denk aan flaptekst, recensieteksten, bijdragende auteurs, illustratoren, vertalers, coverdesigners, kernwoorden die van toepassing zijn op het boek, etcetera. Vul zoveel mogelijk informatie in. De min of meer gericht zoekende klant kan je boek zo op meer dan 1 manier tegenkomen; en dat is nou precies wat je moet hebben: bij de zoekresultaten staan, vaak!

2. Denk na over je omslag.
Ik zie het maar heel zelden; een cover die specifiek voor online weergave is vormgegeven. Absurd, als je erover nadenkt. Vaak zijn die afbeeldinkjes zo klein dat je om de titel te lezen een vergrootglas nodig hebt. En dat terwijl de coverafbeelding de meeste kliks (lees: de meeste aandacht) ontvangt van de online klant. Het is minstens een A-B test waard – waarbij je twee covers tegen elkaar afzet – om te zien of het uitmaakt. In ieder geval zou ik inzetten op een coverafbeelding waarvan de titel (en idealiter ook de auteursnaam) leesbaar is, waar het artwork samenwerkt met die titel op klein formaat, en die toch opvalt in een lijstje met zoekresultaten.

3. Zet natuurlijk je sociale netwerk in.
In veel lijstjes is dit een zolangzamerhand uitgekauwd riedeltje van do's en don'ts. Niet zenden maar deelnemen aan de conversatie. Niet spammen maar waarde toevoegen. Niet introvert zijn maar je klant ook weer niet té serieus nemen. Ik noem dit subtiel gebruikmaken van de megafoon. Maar je kunt veel meer met social. Als je een duidelijke smoel hebt (en welke schrijver heeft dat niet), laat klanten en andere geïnteresseerden daar dan ook vaak en veelvuldig mee interacteren, bijvoorbeeld in een online community. Die online community kan weer van pas komen als je een evenement wilt organiseren, een cursus van de auteur of een andere partner wilt aanbieden of een extra product wilt verkopen. In sommige gevallen is het boek slechts het begin van een lucratieve wederzijdse relatie tussen auteur/uitgever en lezer. Geef je boek de kans om de conversatie aan te jagen, en investeer dan in de relatie met je lezers. Het is een kwestie van uitvinden voor welke boeken dit geldt en voor welke niet, maar nee heb je! 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.